Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Friday, January 20, 2012

TIPS UNTUK ELAK MARAH

haaa....disebabkan da sehari suntuk cuya takleh bukak FACEBOOK...grrr~~ (marah lagi nih!!) cuya nak kongsi sket camne nak elak marah + geram + naek angin... hahaha~ korang mesti pernah marah kan3x?? (kalo tak penah tuh baek gi dunia laen)





marah nih ada yang pendam..ada yang lepas teros..haaa...yang pendam nih bahaya sket..sbb kang dibiar simpan lama2 boleh meletup wooo!! api kemarahan yang dipendam bagaikan meniup belon..makin besar belon, makin berisiko nak meletop kan3x??waaahhh...pandai cuya wat hipotesis kan??

dah2..takmo merapu meraban lagi..meh sini cuya bagi tips nak elak marah nih...





1. selalunya kemarahan nih berpunca dari kata2, so, ape kata bila situasi ini berlaku kat korang, korang cuba senyum da wat alasan untuk blah dari situ..lagi bagos korang tak payah dengar benda yang mnyakitkan hati tuh..





2.tapi kalau korang nak gak dengar benda yang menyakitkan tuh, korang dengar sambil senyum..bayangkan orang yang cakap tuh adalah badut..ataupon muka kawan2 korang masa depa tengah serabai sememeh air liuq basi meleleh..sampai korang rasa nak tergelak..haaa~ cuba laa..kompem dari korang marah teros rasa nak gelak jek..







3. kadang2, kemarahan tuh datang dari apa yang kita lihat..contohnyer bf/gf atau suami/isteri kita wat hal depan mata kita, mesti masa tuh angin korang teros zuuppp!! naek kan2x?? camni, senang jek..korang tarik nafas dalam2, korang pegi kat dia n dengan selamba korang perkenalkan diri korang n cakap lembut jek ngan pasangan korang tuh..pastu pandang kat pasangan depa, bayangkan muka depa yang boleh bagi korang gelak..kalau pasangan pompuan, bayangkan muka depa sebenarnya laki..pakai rambut palsu laa..mekap tebal giles laa..hahaha..kalau pasangan laki lak, bayangkan dia wat muka huduh..kentot merata2..n ape2 la yg leh wat korang gelak..







4. ada kalanya tengah cakap dalam tepon pon leh mengundang kemarahan..korang nak marah2 kt orang tuh kang dia tros letak tepon kan2x?? camni la..korang gi kat cermin, pastu korang wat muka marah yang maksima..pastu korang bayangkan orang tuh dalam cermin..marah puas2..mesti korang tengok muka korang sendiri kan?? lawak woo tengok muka sendiri tengah marah..hahahaha..ni cuya penah cuba..kompem korang gelak balik..hehehe





5.da macam2 cara korang wat tapi takleh tahan marah gak, pekata korang gi ambik wuduk..lupa cara nak ambik wuduk?? klik SINI..bagi sesapa yang terlupa, or tak teringat ambik wuduk leh la ikot klik kt situ k?? nape nak kena ambik wuduk?? sebab dengan mengambil wuduk, kita dapat tenangkan hati yang marah lagi2 bila air sejuk kena kat muka kita, terasa sejuk jek..n khasiat wuduk pon ada taw,,klik link nih...so, bagi korang yang tengah angin nak naek tuh leh la gi ambik wuduk, alang2 solat sunat n baca al-Quran bagi tenang skit hati tuh...






ok, setakat tuh jek tips yang cuya leh bagi..hope bermanfaat la tak banyak sket pon jadi la kan3x??



p/s : maceh kat pak cik YOUTUBE & alamonline.net... :)

No comments: